-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10831 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

يك سال نماز و روزه ماه رمضان را ترك كرده ام. حال چه كنم كه دوباره نماز خوان شوم؟ حكم ترك يكسال نماز و روزه ماه رمضان چيست؟

براي تداوم نماز عوامل متعددي وجود دارد كه جهت رعايت اختصار به برخي از آن ها اشاره مي شود:

1ـ شناخت اهميت نماز.

واقعيت آن است كه نماز از منظر اسلام اهميت ويژه اي دارد؛ تا آن جا كه از آن به عنوان ستون دين[8] و نور چشم پيامبر(ص) ياد شده است.4[9]

از سوي ديگر ترك نماز از گناهان كبيره به حساب آمده است.[10]

پيامبر فرمود: از ما نيست كسي كه نماز را خوار شمارد .[11]

نماز است شمع شبستان دل

دل بي نماز است بدتر ز گِل

نماز است معراج ما خاكيان

بر او غبطه ورزند افلاكيان

نماز است آرامش زندگي

چه آزادگي بهتر از بندگي؟

پسر چنين كرد اين نغمه ساز

مرا نور چشم است اندر نماز

نماز است سرخط آزادگي

دواي غم و درد دل مردگي5[12]

2ـ شناخت پيامدهاي ترك نماز.

يكي از عوامل و راهكار مهم دوباره نماز خواندن شناخت پيامدهاي منفي ترك نماز است. در قرآن بر ترك نماز وعدة عذاب داده شده است: بهشتيان از دوزخيان مي پرسند: چه چيز شما را به دوزخ كشانيد، جهنميان در پاسخ گويند: ما از نمازگزاران نبوديم .6[13]

يكي از نويسندگان با بهره گيري از روايات مي نويسد:

رسول خدا (ص) مي فرمايد: كسي كه نماز خود را سبك گيرد و در به جا آوردنش سستي نمايد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مي كند؛ شش بلا در دنيا و سه تا در موقع مردنش و سه در قبر و سه در قيامت و هنگامي كه از قبر بيرون مي آيد.

اما شش بلاي دنيوي:

1ـ خداوند بركت را از عمرش كم مي كند.

2ـ بركت را از روزيش بر مي دارد.

3ـ از صورتش نشانة نيكوكاران را بر مي دارد.

4ـ هر كار خيري كند، پذيرفته نمي شود و براي آن اجري ندارد.

5ـ دعايش مستجاب نمي شود.

6ـ از دعاي نيكوكاران بهره اي ندارد.[14]

3ـ رفع موانع.

ترك نماز مبتني بر عواملي است كه بايد از آن ها پرهيز شود. انسان بالفطره گرايش به عبارت دارد. معصيت ، دنياگرايي، ندادن زكات، تكبر، حرام خوردن، آشاميدن شراب، حسد و ... از عوامل و موانع تأثير گذار ترك نماز به حساب آمده است.

4ـ شناخت آثار نماز.

يكي از راه هاي تداوم نماز ، شناخت آثار معنوي، سياسي و اجتماعي نماز است.

اگر انسان با فلسفه و علل تشريع نماز اشنايي داشته باشد، نماز را ترك نمي كند.

چه بسا بزرگان دين با شناخت آثار نماز، به عبادت پرداخته و قله هاي رفيع معنويت را فتح كرده اند.

اي نماز! اي ارتباط متصل

اي عروجستان آب و خاك و گِل

اي نماز اي بهترين آوازها

اي معمّايي ترين پروازها7[15]

5ـ توبه.

بي تردي ترك نماز گناهي است كه نياز به گناه زدايي دارد. يكي از عومل مهم تأثيرگذار گناه زدايي، توبه است. توبه كه نوعي بازگشت و دگرگوني است، سبب مي شود كه قلب انسان صفا گرفته و بار ديگر معنويت در آن تجلي نموده و از گناه جلوگيري شود. امام علي(ع) فرمود: جز اين نيست كه پشيماني بر گناه سبب ترك آن مي شود.[16]

كسي روز محشر نگردد خجل

كه شب ها به درگه بَرَد سوز دل

اگر هوشمندي ، ز داور بخواه

شب توبه تقصير روز گناه

اگر بنده اي ، دست حاجت برار

وگر شرمسار، اب حسرت ببار

نيامد بدين در كسي عذر خواه

كه سيل ندامت نشستن گناه8[17]

6ـ استعانت از خداوند.

واقعيت آن است كه انجام عبادت، به ويژه نماز خواندن توفيق عبارت را مي طلبد. عبادت و ارتباط با خدا بر قرار نمودن مي طلبد كه از خدا خواسته شود توفيق عبادت دهد. شايد بر همين اساس معصومان (ع) و بزرگان دين از خدا مي خواستند كه به آنان توفيق عبارت دهد. در دعاي حضرت مهدي (عج) آمده است : اللّهم ارزقنا توفيق الطاعهْْ ...[18] كه يكي از مصاديق بارز طاعت، عبادت است.

الهي بده شور و حال و هوايي

دل دردمندي و سوز و نوايي

نماز شبي، عاشقانه خضوعي

زباران رحمت، وضويي، صفايي

سجودي به سجّادة سبز طاعت

ركوعي به درگاه بي منتهايي

نمازي به هر ركعتش شوق و شوري

نمازي به هر سجده اش التجايي

نمازي و رازي و نيازي به خلوت

در آرامشي، گوشه اي ، انزوايي

دربارة ترك يك سال نماز و ترك يك ماه روزة ماه رمضان بايد گفت: يك سال نماز كه ترك شده، بايد قضاي آن خوانده شود و روزة يك ماه نيز قضا بشود. علاوه بر قضاي آن كفاره نگرفتن يك ماه روزه پرداخت گردد، زيرا ترك روزة ماه رمضان عمداً و بدون عذر شرعي، علاوه بر انجام قضا، كفاره دارد. البته پرداخت كفاره، بسته به توان آدمي است. براي آگاهي بيشتر به رسالة مرجع تقليد خود يا روحاني محل مراجعه كنيد.

4[8] من لا يحضره الفقيه، ج 1، ح 639.

4[9] مكارم الاخلاق ، ج 2، ص 461.

5[10] عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره ، ج 2، ص 183.

5[11] فروع كافي، ج 3، ص269.

5[12] نماز از ديدگاه قرآن و حديث ، ص 77 - 78.

6[13] مدثر (74) آيات 40 ـ 41.

7[14] گناهان كبيره، ج 2، ص 187 ـ 188.

7[15] احمد احمدي بيرجندي، 18.

8[16] وسائل الشيعه، ج 11، ص 349.

8[17] عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره، ج 2، ص 408.

9[18] مفاتيح الجنان، دعاي حضرت مهدي (عج) .



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.